[linux] Re: over apt* (was Re: picasa)

Zo Aug 26 14:39:19 CEST 2007

On Sun, Aug 26, 2007 at 11:22:04AM +0200, Julien Michielsen wrote:
> apt* zit niet bij opensuse 10.2. Een ls ap* op de cd gaf niet meer dan een
> aantal apaches. Wat is de preciezere naam daarvan?

met apt* wordt bedoeld: alles wat begint met het woordje apt. Net zoals
de ? in filenames etc.

en met pin kan je zo zien of het standaard met 10.2 meegeleverd
wordt.

roeland op taplop:~> pin apt

pin 0.36 - package info for apt

*** rpm info

Name        : apt                          Relocations: (not
relocatable)
Version     : 0.5.15lorg3.2                     Vendor: (none)
Release     : 1                             Build Date: Sun Jun  3
13:12:25 2007
Install Date: Sun Jun  3 13:13:12 2007      Build Host: snow.site
Group       : Applications/System           Source RPM:
apt-0.5.15lorg3.2-1.src.rpm
Size        : 20089420                         License: GPL
Signature   : (none)
Packager    : checkinstall-1.6.0
Summary     : apt-0.5.15
Description :
apt-0.5.15

*** rpm filelist (*=executeable)

  /usr
  /usr/local
  /usr/local/bin
* /usr/local/bin/apt-cache
* /usr/local/bin/apt-cdrom
* /usr/local/bin/apt-config
* /usr/local/bin/apt-get
* /usr/local/bin/apt-shell
* /usr/local/bin/countpkglist
* /usr/local/bin/genbasedir
[....]

Nu zie je dat de buildhost snow.site is en dan de packager checkinstall
is.

Als je de sources scoort, de  boel bakt en checkinstall loslaat, heb je
je rpm zo klaar staan.

http://linux01.gwdg.de/apt4rpm/ laat o.a. wat repositories zien.
Maargoed, ik gebruik het nauwelijks omdat het niet zo bizar veel
toevoegt.

Ook met dit soort tools kan je aardig pijn in je dak krijgen als je een of
andere "obsolete stable release" moet voorzienvan wat packages. Krijk je
o dat je gelijk nog 180 packages oet updaten omdat je snmpd wil
toevoegen aan een set waarvan je eigenlijk zou verwachte dat snmpd al
standaard erbij zou zitten.

Kortom, ales heeft zijn vor- en nadeen en zelf ben ik niet zo weg van de
sets die apt als basis hebben.

--
http://www.linux-it.nl