[linux] Re: sox / play met mp3

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Zo Dec 9 12:14:30 CET 2007

Wybo Dekker schreef:

> wat ik liet zien is wat yast aanbood.
> Ik heb wel geprobeerd die guru er met de hand aan toe te voegen, maar
> wat ik ook invulde als servername en serverdirectory, niets werkte.
Hier gaat toch iets niet goed. Maar ik ben na twee jaar ex-suse te zijn
er teveel uit o je ermee te kunnen helpen.
>  Dus
> daarna heb ik het opgegeven lands die weg iets toe te voegen.
> Misschien moet ik ook eens met Mandriva gaan spelen. Of met Ubuntu of...
> Wat zijn de ervaringen met die distro's als het gaat om de compleetheid
> van software? Van Peter begrijp ik dat zijn Mandriva-sox standaard met
> mp3 gecompileerd is.

In elk geval mijn powerpack-versie (die niet helemaal gratis is). De
Mandriva afgeleide PCLinuxOS levert het wel standaard mee en is naast
Pardus de enig die ik ken die alles standaard meelevert en kan ik zeker
aanbevelen.

> wat gebruik je dan wel om mp3 in ogg of iets anders, en omgekeerd, om te
> zetten?

Zelf gebruik ik het KDE servicemenu audiokonverter (die dus geïntegreerd
is met konqueror en als je geluidsfiles selecteert de conversies onder
het 'actie'-menu plaatst - werkt erg eenvoudig en houd ook je metatags
bij). SuSE leverde die vroeger als extra te installeren rpm mee.
Servicemenu's kan je ook direct installeren (zonder rpm) door de file
rechtstreeks te plaatsen in KDE's service-menu directory (bij Mandriva
is het pad daarvoor '/usr/share/apps/konqueror/servicemenus', bij SuSE
zal het in /opt/kde3... staan). Zie
http://www.kde-apps.org/content/show.php?content=12608.

Overigens gebruikt audiokonverter andere onderliggende tools en zet er
alleen maar een handige schil omheen. Uit de beschrijving:
It needs oggenc, oggdec, faac, faad, flac, mplayer and lame to work.
id3lib is optional for full functionality. Also optional are
vorbis-tools and metaflac for handling other metadata.

Meestal is het lame die het werk doet. Maar ook die wordt gemankeerd
door de meeste distro's.

Peter