[linux] Re: mail verzenden...

Bart Geesink bart op geesink.org
Vr Dec 14 11:09:17 CET 2007

On Friday 14 December 2007 17:02:46 Hans Paijmans wrote:

> Postfix? Die heb ik ge"installeerd. Maar het is erg ondoorzichtig,
> en ik kan i.e.g. geen mail naar mijn uvt-adres sturen (wel naar
> mezelf op localhost).
Een mailserver opzetten is in de eerste instantie niet heel erg makkelijk nee.
Postfix is niet zozeer ondoorzichtig, het is meer dat het opzetten van een
mailserver niet zomaar iets is wat je zonder kennis van zaken op een
regenachtige zaterdagmiddag gaat doen.
Je kan ook een SMTP forwarder gebruiken. Zo'n ding doet zich voor als
mailserver, maar forward alle mail naar een externe mailserver (die van je
provider bijvoorbeeld). ssmtp is een voorbeeld daarvan.
> En ik ben natuurlijk bang op mijn beurt als
> spamhost te fungeren.
In principe is dat per default niet mogelijk met Postfix. Alhoewel je dat
natuurlijk wel kan worden als je met de configuratie gaat klooien.

Groet
Bart