[linux] Re: vlm hernoemen

Quinten quinten op xs4all.nl
Do Jan 11 21:26:55 CET 2007

Gijs Hillenius wrote:
 > Hoi!
 >
 > Ik installeerde een vers Debiansysteem, en gebruikte LVM voor het
 > indelen en beheer van partities op de 60 GB harde schijf.
 >
 > De installatie maakte geheel zelfstandig partities aan, en wendde voor
 > de naamgeving daarvan de door mij ingevoerde hostname aan. Nu maakte
 > ik juist daar een fout in, die ik voor mail en hostname zelf wel kan
 > herstellen (aanpassen /etc/hostname en /etc/mailname

De PV names kun je volgens mij niet aanpassen maar wat wel kan is

# vgrename
# lvrename

Kijk de manpages nog wel even na.

 > het is vast niet erg nodig om de namen in /etc/fstab en /etc/mtab en
 > zo aan te passen, maar kan dat?

Wanneer je e.e.a. veranderd zoals bijv. je root partitie naam, dan moet
je opletten dat je /etc/fstab ook goed staat. Kijk vervolgens ook je
grub.conf na want doe moet van het volume met de nieuwe naam booten.

Het handigst in deze situatie is (denk ik) het gebruik van fs labels:

# e2label </dev/dinges3> <naam>

en er voor te zorgen dat je grub.conf en fstab booten van het disk
label. Op deze manier zorg je ervoor dat het niet uitmaakt wat de
onderliggende naam is. (/dev/dinges3) :
fstab
=====
LABEL=/    /                       ext3    defaults        1 1

grub.conf
=========
title Fedora Core (2.6.18-1.2869.fc6xen)
         root (hd0,0)
         kernel /xen.gz-2.6.18-1.2869.fc6
         module /vmlinuz-2.6.18-1.2869.fc6xen ro root=LABEL=/ rhgb quiet
         module /initrd-2.6.18-1.2869.fc6xen.img

hth,
Quinten