[linux] Re: Hellup Docbook!!

Hans Rood hansrood op xs4all.nl
Zo Jan 14 22:18:16 CET 2007

Op zondag 14 januari 2007 15:58, schreef Hugo van der Kooij:

> En zo hoort het zou ik geneigd zijn te zeggen.
Ik evenwel voel de neiging hierin met u van mening te verschillen.

>  Het klinkt namelijk net of  je klaagt dat je een
> runme.c niet kan uitvoeren en als je de file bekijkt staat er alleen
> amar vreemde tekst in.

> Tja. Ik kan het nog steeds geen webbrowser noemen.
Die laat mij hoogst zelden in de steek!

> Je kan daar een PDF ophalen en die gaan lezen.
Dat was nou net niet de bedoeling. Liever 1MB in een open en vrij
formaat dan 3MB in een rigide star bevroren formaat.

> De XML file is de SOURCE file. Daarvoor heb je een werkende
> XML/Docbook omgeving nodig en ook de stylesheets die in het document
> gebruikt worden.
AHAAA! Ik krijg een Erlebnis geloof ik! Ik heb gratis een blik smack
gekregen maar voor de speciale blikopener moet ik een keer terug!

> XML is alleen een gestructureerde taal waarvan de betekenis van de
> statements vastgelegd zijn in een definitie file (DTD). Zonder die
> definitie file is de XML file niet goed te lezen omdat je van een
> hoop zaken niet weet hoe je die moet oppakken.
>
> Net zoals je een .c file vaak ook nog niet kan compileren zonder de
> juiste libraries heb je voor een XML file ook nog de juiste DTD
> file(s) nodig.
>
> Je begint dus met een fundamenteel verkeerde aanpak naar de zaken te
> kijken. Een goede XML omgeving opzetten is niet eenvoudig.
Zoiets verwacht je toch niet als je een boekje mag downloaden? Waarom
zit de sleutel er niet standaard bij?

> Toevallig is de mix van XML en HTMl genaam XHTML iets wat een goede
> browser begrijpt domweg omdat de juiste DTD van W3C al ingebakken zit
> in de browser.
Heel hartelijk bedankt, er is een nieuwe wereld voor me open gegaan.

> Je zult O'Reilly moeten lastigvallen om de DTD file te verkrijgen.
> Een krijgslist zou zijn om te kijken of er geen DTD file is die
> dezelfde zaken definieert en die te gebruiken. Je opmaak wordt dan
> niet exact die van O'Reilly zelf
>
> Maar je aannamen dat XML toch zo maar moet werken op deze manier mag
> je plaatsen naast de aanname dat windows 95 reuze stabiel is en de
> andere sprookjes.
Wist ik veel?

> Hugo.
Hugo bedankt