[linux] Re: beheren van meerdere Red Hat servers

Hans van der Made nllgg op ukemi.com
Za Jun 2 16:36:50 CEST 2007

> Persoonlijk wijzig ik alles met de hand en hou zelf wel mijn changes bij.
> Handig is om van een config file direct een kopie te maken en daarna de
> wijzigingen te maken. Je kan dan een diff draaien t.o.v. de orginele
> config file.

Een nadeel van het lokaal doorvoeren van wijzigingen is dat je bij een
herinstallatie afhankelijk bent van backups of van het opnieuw uitvoeren
van handwerk aan de hand van de documentatie. In het geval van een goede
backup kun je het oorspronkelijke systeem reproduceren, maar heb je geen
overzicht van de exacte configuratie. Bij het handmatig reproduceren
vanuit documentatie heb je dat wel, maar dat kost veel inspanning.

Tools als cfengine kunnen files op een productieserver vergelijken met de
situatie op je installatie-master en wijzigingen automatisch doorvoeren,
bv. door de juiste config file te plaatsen. Door periodiek de staat van
de systemen te controleren kan je ervoor zorgen dat deze altijd identiek zijn
aan de master. Menselijke foutjes (lokale aanpassingen) kunnen niet voor
verrassingen zorgen.

Groet,

Hans