[linux] Re: beheren van meerdere Red Hat servers

Za Jun 2 15:47:57 CEST 2007

On Sat, 2 Jun 2007, Mertens Bram wrote:

> De volgende problemen stellen zich momenteel:
> * updaten en installeren van software op meerdere systemen
>  Verschillende van deze servers draaien WebSphere clusters,
>  dergelijke machines zouden zo gelijk mogelijk moeten zijn qua
>  configuratie.  Het zou interessant zijn om dit volgens een "ripple"
>  principe te kunnen doen waarbij de verschillende systemen na elkaar
>  aangepast worden zodat de "cluster" in z'n geheel zo weinig mogelijk
>  hinder ondervindt.
>  Momenteel worden ISOs vanop een netwerk drive gemount maar dat is
>  uiteraard erg omslachtig.

ISO images? Persoonlijk draai ik alles via de package manager. Je kan dan
een test omgeving aanwijzen voor testen en daarna de packages in je
repository zetten.

Zelf draai ik alles op Centos en dan past yum daarbij maar het idee is
niet anders voor andere omgevingen. De namen van de tools wel.

> * configureren van "services": xinetd, syslog, maar ook /etc/passwd,
>  RHN biedt volgens de docs die ik gelezen heb ook een mogelijkheid om
>  configuratie wijzigingen terug te draaien.  Dat lijkt me in onze
>  omgeving wel erg nuttig.

Persoonlijk wijzig ik alles met de hand en hou zelf wel mijn changes bij.
Handig is om van een config file direct een kopie te maken en daarna de
wijzigingen te maken. Je kan dan een diff draaien t.o.v. de orginele
config file.

Maar andere wensen leidt tot andere manieren van werken.

> Ook wil de toegang tot deze machines verder toeschroeven en de
> machines zo voorbereiden op authenticatie/authorisatie via Active
> Directory (niet mijn keuze maar ik lijk er weinig aan te kunnen
> veranderen).

Hmmmmm. Ik zie Windows diehards zich nog eens sterk achter de oren krabben
als ze 10 windows applicaties moeten ondersteunen die dingen doen in een
AD/LDAP omgeving. Daar ga je nog lol mee beleven. Dat X.400/LDAP al een
tijd rond gaat maakt de koudwatervrees niet veel minder. Vraag ze eens
naar schema uitbreidingen. (En kijk of ze daarna nog wel slapen 's nachts
;-)

Hugo.

--
 	hvdkooij op vanderkooij.org	http://hugo.vanderkooij.org/
 	    This message is using 100% recycled electrons.

 	Some men see computers as they are and say "Windows"
 	I use computers with Linux and say "Why Windows?"
 		(Thanks JFK, for the insight.)