[linux] Re: Packard Bell Netstore3500

h_reuver op mantell.xs4all.nl h_reuver op mantell.xs4all.nl
Zo Jun 3 19:50:57 CEST 2007

On Sun, Jun 03, 2007 at 01:26:56PM +0200, Cecil Westerhof wrote:

> Een van de redenen dat ik zo'n schijf heb aangeschaft, is dat ik
> regelmatig een flinke virtuele machine (40 GB) mee moet nemen  naar de
> klant. (En soms weer mee terug nemen.) Het moet dus i.i.g. een USB-drive
> zijn. Echter ik vond het overzetten nogal lang duren -en op oudere
> systemen kun je tijdens het copieren  echt wel merken dat je aan het
> copieren bent- en daarom dacht ik dat zo'n ethernet HD een goede
> oplossing zou zijn. Maar als dat niet sneller is, dan is het niet echt
> een oplossing. :-{
>
> Nu wel, ik moet maar eens in het samba gebeuren duiken.

Samba configureren is vrij eenvoudig, dat zal het probleem niet zijn.
Voor een betrouwbare configuratie wil je echter wel een automounter.
Bij USB is dit vaak standaard, bij samba moet je het vaak zelf instellen.

Qua snelheid legt samba het af tegen USB:
met goede netwerkkaarten haal je ongeveer 12MByte/s vanaf een USB2-schijf
met kopieren via het netwerk. Ofwel, vaak is het netwerk de bottleneck.

Bij een schijf die je 24/7 aanzet is respons en controle over power-
management belangrijk. De schijf moet goed reageren en liefst zoveel
mogelijk downspinnen als deze niet gebruikt wordt. De warmteproduktie
is meestal niet gebouwd op 24/7 voor een langere tijd (verschilt per
produkt).

Als je de schijf gewoon uitzet als je deze niet gebruikt is een USB2
uitvoering een zeer goede optie. Alleen als je wifi gebruikt kun je
met een netwerkschijf het gemak winnen dat je niet steeds een kabel
hoeft in te pluggen.

Op dit moment ligt mijn voorkeur bij USB2.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver