[linux] Re: Packard Bell Netstore3500

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Zo Jun 3 22:18:17 CEST 2007

Op zo, 03-06-2007 te 19:50 +0200, schreef h_reuver op mantell.xs4all.nl:

> Samba configureren is vrij eenvoudig, dat zal het probleem niet zijn.

Moet er alleen wel in duiken, nog nooit gedaan.

> Voor een betrouwbare configuratie wil je echter wel een automounter.
> Bij USB is dit vaak standaard, bij samba moet je het vaak zelf instellen.

In principe wordt het alleen gebruikt om iets van/naar de klant te
brengen. Dus handmatig mounten vind ik geen probleem. (En ik denk dat ik
dat eigenlijk zelfs bij USB wil.)

> Qua snelheid legt samba het af tegen USB:
> met goede netwerkkaarten haal je ongeveer 12MByte/s vanaf een USB2-schijf
> met kopieren via het netwerk. Ofwel, vaak is het netwerk de bottleneck.

Dan is het dus voorlopig handiger om het ethernet gebeuren niet te
gebruiken, maar gewoon USB.

> Bij een schijf die je 24/7 aanzet is respons en controle over power-
> management belangrijk. De schijf moet goed reageren en liefst zoveel
> mogelijk downspinnen als deze niet gebruikt wordt. De warmteproduktie
> is meestal niet gebouwd op 24/7 voor een langere tijd (verschilt per
> produkt).

Ik gebruik hem in principe alleen om er iets op te zetten, of er weer
vanaf te halen. Dus dat valt in mijn situatie wel mee.

--
Cecil Westerhof <CecilWesterhof op xs4all.nl>