[linux] Re: 800 MB cdrom's en linux

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Za Jun 9 18:36:13 CEST 2007

On Sat, Jun 09, 2007 at 01:33:19PM +0200, Martijn van Oosterhout wrote:
> Van de cdrdao manpage:
>        --overburn
>               By  default  cdrdao  will  not allow to write more data
>               on a medium than specified by the current medium. This
>               option allows to ignore this condition.
>
> Bij een CD-R is waar de data komt al uitgemeten, daar kan de drive niks
> aan doen. Sterker nog, de drive stelt de dichtheid van de data helemaal
> af op wat de schijf zegt. Ik denk dat 800MB is gewoon wat ze denken dat
> de huidige drives aankunnen, maar dat staat niet vast.
>
> Dus als jij die optie moet gebruiken betekent dat dat de fabrikant een
> [...]

Wanneer wordt de grootte gecontroleerd?

Als een compleet image op de schijf wordt gezet.
Als een image on-the-fly wordt gemaakt en gebrandt.
Als een CD wordt gemount.

Linux doet AFAIK geen check op de grootte van de CD.
Goede programma's zullen wel checken op het einde van en schijf.
Bij incrementele writes kan het voorkomen dat minder dan 800 MB past
op een 800MB CD. Lead-in en lead-out kost ruimte. Branden met burn-proof
kan er dus voor zorgen dat geen 800MB op de CD past.

Ik heb echter nog nooit gebruik hoeven te maken van burn-proof om een
sessie goed te kunnen branden. Verder brand ik meestal on-the-fly en
controleer ik vooraf of de data zou moeten passen, dus heb ik weinig
waarschuwingen gezien dat een image niet past,

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver