[linux] Re: Zin en onzin van callback en check op postmaster@ met Exim

Peter Fokker nllgg op berestijn.nl
Zo Jun 10 15:58:29 CEST 2007

"Roeland Th. Jansen" wrote:

> be strict in what you send, be liberal in what you receive.

Aha: Postel's Law (aka The Robustness Principle):

    "Be conservative in what you do;
     be liberal in what you accept from others."

Tja, daar zit wat in. De andere kant is dat als je _te_ liberal bent,
je je doel ook voorbij schiet, dan kan je ueberhaupt alle standaarden
afschaffen omdat 'de andere kant' toch liberal genoeg zal moeten zijn
om alles wat je doet te accepteren. Ik denk dat 't hier gaat om het
vinden van de balans. Ik neig naar de iets minder 'liberal' kant;
er is nu eenmaal afgesproken dat die postmaster@ moet bestaan, DUS
kan ik daar legitiem op checken. De domeinen die falen voor die test
hebben mogelijk ook andere problemen waar ik geen behoefte aan heb
(bijv. open relays of pwned systemen). In die zin zou je het
bestaan van postmater@ ook kunnen beschouwen als een eerste
schifting. Degenen die voor deze test slagen zijn waarschijnlijk
iets minder clueless dat degenen die zakken. Met de geslaagden
wil ik misschien wel wat meer 'liberal' worden.

Enfin, het blijft een afweging en je kunt natuurlijk als beheerder
niet je wil opleggen aan de gebruikers. Aan de andere kant: als
beheerder word je (ook) ingehuurd om tegengas te geven en bepaalde
dingen te ontraden.

Groeten,

--Peter Fokker

--
You Know My Name (Look Up The Number) - Lennon & McCartney (1970-03-06)
Here's the number: 09-f9-11-02-9d-74-e3-5b-d8-41-56-c5-63-56-88-c0