[linux] Re: Zin en onzin van callback en check op postmaster@ met

Peter Fokker nllgg op berestijn.nl
Zo Jun 10 16:13:10 CEST 2007

"Hugo van der Kooij" wrote:

> Leuk he. Maar aangezien ik moet kiezen tussen (veel) meer spam of een
> incidentele halfgare SMTP server toegang verlenen verkies ik aan de
> strenge kant te blijven.

Voor 'mijn' servers ben ik het daar helemaal mee eens. Voor de
servers die ik voor anderen beheer (vooral basisscholen) moet ik toch
iets minder streng zijn. Enerzijds is het natuurlijk goed om mensen
"op te voeden" en kennis over te dragen (scholen doen niet anders;
het is de core business), aan de andere kant moet het wel praktisch
blijven.

> Hotmail heeft mijn oorlogsverklaring ontvangen. Ik blief geen SMTP meer
> van hun server park. Ik bleef spam krijgen van hun servers. En in 30
> seconden kan je een hotmail account maken via een anonieme proxy om daarna
> je spam acties te starten.

De andere kant is dat je op 'mijn' scholen vaak te maken hebt met
stagiaires die dan met hun stageschool moeten emailen. Dat gaat
nagenoeg altijd via hotmail-accountjes. Ook daar kun je aan gaan
"opvoeden" (we don't need no stinkin' hotmail-accounts here), maar
daar is nooit tijd voor: tegen de tijd dat je hebt uitgelegd hoe zoo'n
stagiair aan een fatsoenlijk e-mail-adres komt is de stage alweer
voorbij en de stagiair vertrokken.

> Dus so long gratis email providers wat mij betreft.

Op zich een policy die ik elders wel toejuich. Bij het support-forum
voor Site op School (een CMS speciaal voor basisscholen) moet je je
aanmelden en daar worden kandidaten met een hotmail-, yahoo- of
gmail-account niet toegelaten. Werkt erg goed.

Groeten,

--Peter Fokker

--
You Know My Name (Look Up The Number) - Lennon & McCartney (1970-03-06)
Here's the number: 09-f9-11-02-9d-74-e3-5b-d8-41-56-c5-63-56-88-c0