[linux] SSH naar vast IP achter dynamisch IP adres?

Mertens Bram m8ram op linux.be
Do Jun 14 23:54:33 CEST 2007

Beste

Wat is de meest eenvoudige, economische en veilige manier op via het
web te connecteren naar mijn machine thuis?

De thuismachine heeft een fixed IP en hangt rechtstreeks aan m'n
Linksys WRT54G die van m'n ISP een dynamisch adres krijgt.  De
machines blijven draaien maar de ISP zorgt ervoor dat het IP adres na
x uur gewijzigd wordt.

Het lijkt me dat ik volgende zaken nodig heb maar misschien mis ik wel
iets of kan het zelfs eenvoudiger:
1) ik moet het (dynamische) IP-adres van m'n router kunnen vinden
2) ik moet het ssh verkeer dat op dit adres aankomt forwarden naar m'n
   PC (die een vast IP heeft)

Voor 1) heb ik gekeken naar DynDNS en o.a. Zone Edit, het lijkt
allemaal mooi alleen moet je bij Zone Edit blijkbaar al over een
domeinnaam beschikken.  Zijn er andere risico's/problemen verbonden
aan zo'n service?

Voor 2) lijkt m'n router al het nodige te kunnen doen.  Ook hier weer
de vraag: enige ervaringen hiermee?  Stabiliteit?  Veiligheid?

Alvast bedankt

Bram

--
# Mertens Bram "M8ram"   <M8ram op linux.be>          Linux User #349737 #
# debian testing            kernel 2.6.18-4-686    i686    1024MB RAM #