[linux] Re: SSH naar vast IP achter dynamisch IP adres?

Vr Jun 15 00:11:36 CEST 2007

On Thu, 14 Jun 2007, Mertens Bram wrote:

> [...]
> machines blijven draaien maar de ISP zorgt ervoor dat het IP adres na
> x uur gewijzigd wordt.
>
> Het lijkt me dat ik volgende zaken nodig heb maar misschien mis ik wel
> iets of kan het zelfs eenvoudiger:
> 1) ik moet het (dynamische) IP-adres van m'n router kunnen vinden
> 2) ik moet het ssh verkeer dat op dit adres aankomt forwarden naar m'n
>   PC (die een vast IP heeft)
>
> Voor 1) heb ik gekeken naar DynDNS en o.a. Zone Edit, het lijkt
> allemaal mooi alleen moet je bij Zone Edit blijkbaar al over een
> domeinnaam beschikken.  Zijn er andere risico's/problemen verbonden

Als jij toegang kunt krijgen kan een ander het tenminste probleren. En
willicht vind een ISP die persee wil dat je af en toe een andere adres
krijgt niet dat je services gaat draaien. (Overweeg of dit wel de juiste
ISP voor jou is.)

> Voor 2) lijkt m'n router al het nodige te kunnen doen.  Ook hier weer
> de vraag: enige ervaringen hiermee?  Stabiliteit?  Veiligheid?

Veiligheid zit hem in de persoon die het opzet en bewaakt. En ik denk dat
daar ruimte voor verbetering is. Wil je dit dus wel (allemaal leren)?

Hugo.

--
 	hvdkooij op vanderkooij.org	http://hugo.vanderkooij.org/
 	    This message is using 100% recycled electrons.

 	Some men see computers as they are and say "Windows"
 	I use computers with Linux and say "Why Windows?"
 		(Thanks JFK, for the insight.)