[linux] Re: Hoe huidige resolutie te bepalen

HHuub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Za Jun 23 08:03:04 CEST 2007

On Fri, Jun 22, 2007 at 12:08:52PM +0200, Daniel von Asmuth wrote:

> Die resolutie valt vast wel te halen. Uitlijnen doe je door met behulp
> van xvidtune aangepaste modelines te genereren en in je xorg.conf of
> hoe die file tegenwoordig heet te zetten. Als dat niet zo snel wil
> lukken moet je wellicht lagere herhalingsfrekwenties kiezen.

Ik schat dat xorg.conf ingesteld is op een maximale frequentie
waardoor de bruikbare resolutie onbereikbaar is. Zoek eens naar een
bruikbare modeline voor jouw resolutie op internet.

Vaak staan de benodigde hor.(kHz)+vert.(Hz) frequenties erbij genoemd.
Soms staat ook de pixelxlock erbij (MHz).

> (Windows is niet zo flexibel, daar ben je aangewezen op de resoluties
> die je driver standaard aanbiedt).

Daarentegen zijn wel alle gangbare modi beschikbaar.
Een TFT-scherm werkt alleen maar goed op de resolutie waar je hem voor
koopt. Meestal heb je hier maar een 60Hz beeldfrequentie voor nodig.

De CRT hier voor mij kan ik terugschakelen naar een andere resolutie
zonder noemenswaardig verlies van beeldkwaliteit (en dat alleen omdat
de videokaart geen 1920x1440 op 85Hz aankan).

Vergelijk een TFT met een fixed-frequentie monitor waarvoor de meeste
videokaarten standaard zijn uitgerust.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver