[linux] Re: Wanneer grub niet booten wil (i.c.m. SuSE 10.2)]

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Zo Mrt 11 13:29:16 CET 2007

Julien Michielsen schreef:
> Wanneer ik mijn machine opstart komt het bootproces niet verder dan
> GRUB
> en houdt er daarna mee op. Om de boel wel werkend te krijgen leg ik de
> SuSE CD in de la, boot opnieuw, en ga dan in het menu verder met "boot
> from hard disk".
Julien,

Twee oplossingen schieten mij te binnen. Beide heb ik in het verleden
gebruikt.

1) Laat de bootloader (en grub) opnieuw installeren door Suse nadat je
het opgestart hebt. Vanuit YaST. maak voor de zekerheid even een kopie
van de files in /boot/grub. Met name menu.lst en device.map. Kan
afdoende zijn. Bij Suse is een 'mkinitrd' overigens ook wel zo handig om
als commando op te geven omdat sommige zaken daarin meegecompileerd worden.

2) Omdat ik meer distro's op schijf heb staan en wat aan het herschikken
ben geweest met partities redde ik het met 1) niet neer en kreeg ook die
verwenste GRUB prompt. Van die keer heb ik geleerd dat grun voor de
volgorde van de partities kijkt naar die file device.map, en het bleek
dat die volgorde verkeerd stond (moet overeenstemmen met de biosvolgorde
enzo). Die heb ik toen met de hand gecorrigeerd (zoals hieronder) en
toen werkte het weer. Pas daarna overgens op met oplossing 1), want die
zet de device.map weer verkeerd terug.

Bij mij ziet het er nu zo uit in device.map:

(hd1)    /dev/hdb
(fd0)    /dev/fd0
(hd2)    /dev/sda
(hd0)    /dev/hda

Om dit op te lossen kan je in grub ook werken met het 'map' commando.
Ook leuk om winows te laten denken dat D: C: is. Maar duik daar zelf
maar in.

Peter