[linux] SATA drive

Rob Sterenborg rob op sterenborg.info
Di Mrt 20 22:03:08 CET 2007

Hoi.

Ik gebruik kernel 2.6.19.1 en Slackware 10.1 met een Asus P4P800
mainboard dat een Intel ICH5R chipset heeft. Ik en heb de volgende
IDE/ATA kernel config:

CONFIG_ATA=y
CONFIG_SATA_AHCI=y
CONFIG_SATA_SVW=y
CONFIG_ATA_PIIX=y
CONFIG_SATA_INTEL_COMBINED=y
CONFIG_PATA_MPIIX=m
CONFIG_PATA_OLDPIIX=m

CONFIG_IDE=y
CONFIG_BLK_DEV_IDE=y
CONFIG_BLK_DEV_IDEDISK=y
CONFIG_IDEDISK_MULTI_MODE=y
CONFIG_BLK_DEV_IDECD=y
CONFIG_BLK_DEV_IDESCSI=m
CONFIG_IDE_TASK_IOCTL=y
CONFIG_IDE_GENERIC=y
CONFIG_BLK_DEV_IDEPCI=y
CONFIG_BLK_DEV_IDEDMA_PCI=y
CONFIG_IDEDMA_PCI_AUTO=y
CONFIG_BLK_DEV_IDEDMA=y
CONFIG_IDEDMA_AUTO=y

# cat /proc/ide/drivers
ide-disk version 1.18
ide-cdrom version 4.61
ide-scsi version 0.92
#

# lsmod | grep ide
ide_scsi               18052  0
#

# lsmod | grep ata
#

De BIOS ATA instellingen zijn:
- Enhanced
  - on SATA
  - no RAID

Ik vraag me altijd af welke drivers ik nou precies nodig heb om m'n ATA
disks te kunnen gebruiken dus ik zal ongetwijfeld wat teveel gekozen
hebben (steeds opnieuw compilen om drivers uit te kunnen sluiten is wat
tijdrovend..). Of misschien wel teweinig, maar dan zou ik niet weten
wat.

Tot nu toe heb ik 3 PATA disks in deze PC zitten die zonder problemen
werken. Vandaag heb ik een SATA disk erbij gezet en deze wordt wel door
het BIOS maar niet door Linux herkend.

Informatie uit onderstaande url's lossen m'n probleem niet op:
http://linux-ata.org/faq.html#combined
http://linuxmafia.com/faq/Hardware/sata.html#intel-ich5

- kernel boot-parameter "combined_mode=libata" geeft geen verschil.
- De AHCI mode wordt niet door de ICH5 chipset ondersteund.
- Het BIOS op Compatible mode instellen zorgt er alleen voor dat hdc
(disk) en hdd (dvd) niet meer worden herkend. De SATA disk wordt dan als
3e disk herkend, maar weer niet onder Linux.
- De Enhanced mode op zowel PATA als SATA (ipv alleen SATA) instellen
geeft problemen met de PATA disks (iets met sync of zo, heb de extacte
meldingen niet bij de hand).
- RAID mode instellen lost niets op (geen verschil merkbaar).

Volgens de manual van het mainboard worden er voor "Native" (Win2k/XP)
OS-en 6 disks ondersteund en voor "Legacy" OS-en (DOS/W9x/WNT) 4 disks.
Onder welke categorie valt Linux (dat natuurlijk niet in de manual wordt
vermeld)?

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen of gaat dit gewoon niet
werken?

Alvast bedankt!

Groet,
Rob

--
Disclaimer: Any errors in spelling, tact, or fact are transmission
errors.