[linux] Re: pdf-files bewerken

dick kampman dkampman op xs4all.nl
Ma Nov 19 11:17:30 CET 2007

On Friday 16 November 2007 10:13:59 Hans Paijmans wrote:
> Wat ik zou willen: bepaalde strings in een pdf-file markeren
> met kleur, of zelfs een URL aan toevoegen.
>
> Dus heb ik eens naar de specificaties van het pdf-format gekeken.
>
> Toen hebben ze me met veel water moeten bijbrengen...
>
> Heeft iemand hier ervaring met pdf?

Wat ik er van meen te weten is het volgende: PDF is een uibreiding van
PostScript. In het verleden heb ik nog wel eens een tekst in PostScript aan
de NLLGG aangeboden, wat men toen niet leuk vond. Immers, PS is een grafisch
beschrijvingsformaat, dat weliswaar in alle drukkerijen herkend wordt, maar
dat als taal zijn specifieke moeilijkheden kent. Bijvoorbeeld je moet
een "stack" bijhouden. Het lijkt in bepaalde opzichten ook wel wat op FORTH,
waarvan er volgens mij ook niet meer al te veel liefhebbers zijn.

Ik denk dus dat PDF een uitbreiding van PS is. Het is mijns inziens niet zoals
TeX, LateX, Lout, enz, een tag-taal, maar een echte computertaal waarin je
arrays moet aanmaken, waarin je for-next-loops hebt enz, enz. Dus
gecompliceerd.

Het handigste is dus om met een tag-taal te werken (LateX, HTML, enz.) en je
eindresultaat vervolgens om te zetten naar PDF. Lyx zal het wel doen, en
Klyx. OpenOffice doet dat, meen ik, KWord en Abiword ook, dacht ik.

Het omzetten van PDF naar PS is mogelijk. Onder Slackware tref ik alleen het
volgende nuttigs aan: pdf2ps en ps2asci. Maar of je daar veel aan hebt? Ik
weet niet of er ook transformers zijn van PDF naar tag-taals.

Succes.

Dick Kampman
dkampman op xs4all.nl