[linux] Re: waarom zie ik html locaal en remote verschillend?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Nov 19 13:10:34 CET 2007

On Mon 19 Nov 2007, Wybo Dekker wrote:

> Ik heb een testfile met een ?? (e met trema) erin, die als ik er met
> firefox naar kijk er goed uitziet, maar als ik hem naar mijn webstek:
> http://www.servalys.nl/test/t.html
> upload verschijnt de ?? (e met trema) als ??? (vraagteken in een ruit)
> Begrijpt iemand waarom locaal en remote waarnemen verschillend uitpakt?

Je webserver serveert 'm met de header:

Dan heeft de volgende regel in je html weinig zin meer:

Aangezien die teken geen betekenis heeft in utf-8, wordt ie als een fout
weergegeven.

Simpele oplossing: ë gebruiken, dat werkt in _elk_ charset.
Die dingen zijn er ook niet voor niets.

Paul Slootman