[linux] Re: software RAID systeem bouwen

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Nov 20 19:14:03 CET 2007

On Tue 20 Nov 2007, Udo van den Heuvel wrote:

> Als ik een software RAID systeempje opzet maak ik op de disk vooraan een
> RAID0 paritietje (voor /boot) en daarna een RAID5-set voor de rest.

Ik hoop toch dat je raid1 voor /boot bedoelt.

> Over de RAID5-set wil ik daarna nog LVM2 en (optioneel) encryptie.
> Hoe pak ik dat het beste aan?

Ik zou iig. wel je root partitie buiten de LVM houden, dan kun je
"gewoon" booten zonder een initrd nodig te hebben. Het wil wel, maar ik
vind dat wel omslachtig.

> Een plak encryptie met dm-crypt (/dev/mapper/...) met daarover LVM?
> Kost me dat teveel performance en is het wijzer b.v. alleen /home/ikke
> te crypten? (dit is op een AMD X2 CPU, geen VIA C7 met encryptie)

Ik heb een van de LVM volumes via dm-crypt bewerkt, niet alles.
Ik heb nooit gemeten of die filesystem trager is; zal wel wat uitmaken,
maar gevoelsmatig merk ik het niet.

Paul Slootman