[linux] Re: software RAID systeem bouwen

Casper Gielen casper op dse.nl
Di Nov 20 20:33:23 CET 2007

Op dinsdag 20 november 2007, schreef Udo van den Heuvel:

> Och, ach, jazeker! RAID1.
Vergeet het niet te testen, ik heb m'n neus wel eens gestoten aan een (ouder)
systeem dat alleen van de eerste HD wilde booten, en net die ging stuk. Toen
moest ik alsnog aan de gang met een CD.

> Dus dan maar beperken tot /home/bla enzomeer?

Ik heb zelf ooit geprobeerd m'n root op LVM te krijgen, maar rolde toen van
het ene probleem in het andere. Ik geloof dat de distributies het
tegenwoordig wat beter geregeld hebben, maar toendertijd leverde het te veel
kopzorgen. Omdat / maar relatief klein is, heb je LVM niet nodig om de grote
aan te passen, dat ga je waarschijnlijk toch niet doen. (1GB should be enough
for everybody)

Wat betreft encryptie ligt het er maar aan wat je nodig hebt.  Als je alleen
wil voorkomen dat anderen zonder toestemming aan je laptop zitten is een BIOS
wachtwoord wellicht een beter oplossing.
Als het je er om gaat dat je gegevens niet op straat liggen als je laptop
gepikt wordt is het encrypten van /home op zich genoeg. Maar denk er wel aan
dat er ook gegevens buiten home te vinden kunnen zijn, bijvoorbeeld
in /var/spool/mail . Afhankelijk van wat je doet kan er in /var/log ook nog
interessante informatie te vinden zijn, zie bv mail.log of auth.log

Of en hoe belangrijk dit is, is natuurlijk een persoonlijke keuze.
--
	Casper Gielen
casper op gielen.name, CAPSLOCK2000 op zvdk.nl
> Wait a minute! Did you just compare Windows Vista with Ferrari?
It's expensive to own, expensive to fix, and makes you curse like an italian.
						-- eclectro on Slashdot

-- File: signature.asc
-- Desc: This is a digitally signed message part.