[linux] Re: hd problemen

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Okt 4 16:40:46 CEST 2007

On Thu 04 Oct 2007, Rob Sterenborg wrote:

> Gebruik je hardware of software raid?

software

> Indien hardware: welke controller gebruik je?

We hebben op werk diverse tests gedaan, en totdat de areca controllers
verschenen was software raid altijd veel sneller. 3ware leek wel ok,
maar zodra je "multitasking" gaat doen (dus niet gewoon een bonnie test
maar bv. als file server gebruiken) dan stort de throughput redelijk in.
Zo hebben we een 8T storage doos (met 24 disken), die disken zijn
aangesloten op een 3ware controller. Na een halfjaar hebben we het
zaakje maar als een JBOD geconfigt en nu gaat het veel sneller.

Met een Areca controller gaat het echter wel heel rap. We moeten nog
ondervinden hoe goed die omgaat met disk storingen, maar het ding is
ingesteld om dan een email te sturen :-)

Voor 4 disken of minder zal ik echter gewoon altijd software raid
gebruiken. Geen spijt van gehad op de 250+ servers die we hebben hangen
:-)

Paul Slootman