[linux] Hoe zie je welk programma een bestand "gebruikt"?

Di Okt 16 09:18:48 CEST 2007

Het lukt mij niet mijn Inbox te lezen met thunderbird omdat het programma
zegt dat het "in gebruik is door een andere bewerking". Nu heb ik geen
benul welk programma dat zou kunnen zijn. De enige programma's waarmee ik
mijn mailboxen bekijk zijn thunderbird, en bij uitzondering vi of less.
Die zijn gisteravond allemaal afgesloten, net als de machine. (Ook toen
kon ik de Inbox niet lezen)
Vanmorgen was het nog steeds niet mogelijk de Inbox te openen, en ik heb
geen idee welk programma dit bestand "gebruikt". Ook de 130 regels van "ps
xa" gaven mij geen hint. Is er een manier om te zien welk programma een
bestand in het vizier houdt?
bvd

-W-
Julien Michielsen