[linux] Re: Hoe zie je welk programma een bestand "gebruikt"?

Bart Geesink bart op geesink.org
Di Okt 16 09:24:41 CEST 2007

Hallo

On Tuesday 16 October 2007 14:18:48 Julien Michielsen wrote:
> Het lukt mij niet mijn Inbox te lezen met thunderbird omdat het programma
> zegt dat het "in gebruik is door een andere bewerking". Nu heb ik geen
> benul welk programma dat zou kunnen zijn. De enige programma's waarmee ik
> mijn mailboxen bekijk zijn thunderbird, en bij uitzondering vi of less.
> Die zijn gisteravond allemaal afgesloten, net als de machine. (Ook toen
> kon ik de Inbox niet lezen)
Het meest waarschijnlijke is dat Thunderbird een keertje gecrashed is en
daardoor denkt dat ie zelf nog de mailbox in gebruik heeft. Dit doet TB met
een lock bestand ergens in het profiel. Dat bestand heet lock en staat in
~/.thunderbird/profielnaam/lock
lsof moet je daarvoor hebben.

Groet
Bart