[linux] Re: MySql & query vraagje.

J. mailing-lists op xs4all.nl
Ma Sep 24 02:44:37 CEST 2007

On Mon, 24 Sep 2007, Hugo van der Kooij wrote:

> Moet ik dit begrijpen als:
> Je hebt een database maar hebt geen flauw idee hoe die in elkaar steekt?
>
> In dat geval snap ik niet wat je eigenlijk wil aanvangen met zo'n
> database. Hoe weet je wat die tabellen nu echt betekenen? En welke relatie
> verwacht je te ontdekken tussen de tabellen?
>
> Hugo.

Monday, September 24 02:29:40

Hoi Hugo,

Sorry; als ik m'n vraag zo terug lees dan heb ik 'm idd. wat te generaal
gemaakt. Ik zal een voorbeeld geven ter illustratie:

Stel dat ik een tabel heb die alle namen bevatten van tabellen die ik wil
aanspreken. Bijv. tabelnaam: `properties', en daarop gebaseerd een view
maak die voor iedere tabelnaam een select query uitvoert Bijv:

CREATE VIEW v AS SELECT symb,tabelnaam,
(SELECT date FROM properties.tabelnaam ORDER BY date DESC LIMIT 1) AS
last_update FROM properties; SELECT * FROM v;

Dan krijg ik de volgende foutmelding terug:

ERROR 1146 (42S02) at line 1: Table 'properties.tabelnaam' doesn't exist

Dit komt omdat het veld `tabelnaam' letterlijk wordt genomen, en niet
als een waarde die naar een tabelnaam verwijst.

Het doel is dus om het resultaat van die `date' query in een collumn naast
de collumns symb,tabelnaam te krijgen.

Ik hoop dat 't zo wat duidelijker is ?

Alvast bedankt.

J.