[linux] Re: Asus EEE 901

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Za Aug 9 16:31:45 CEST 2008

On Wed, Jul 30, 2008 at 11:12:16AM +0200, Fred Mobach wrote:

> Wij leveren al jaren firewalls met compact flash kaartjes uit. Stuk bij
> aankomst is minder dan 1 %, uitval binnen 4 jaar is tot nu toe hier 0
> %.
>
> Opmerking : wij laten de images read only mounten.

> Hier ook, oftewel vrijwel nihil. Maar dat spul gaat dan ook niet mee op
> de motor.

> Graag gedaan. :-)

Flash wordt met name gemold door vaak beschrijven. Dit houdt in de praktijk
in dat je altijd even moet controleren welk filesystem wordt gebruikt, of
altijd op dezelfde plek wordt geschreven en of (bijvoorbeeld) continu
geschreven wordt (o.a. mount-optie noatime).

Schijven hebben bewegende delen en gaan stuk bij mechanische schokken op een
ongelukkig moment. Met name bij draagbare pc's is dit te verwachten.

Tegenwoordig zijn de flash-systemen een heel stuk verbeterd, maar het kan
geen kwaad even na te gaan welke optie je gebruikt (journalling, atime,
filesystem, etc.). Eigenlijk moet je je hele distributie even nalopen
op schijfgebruik, vooral schrijfacties. Zeker als je de distributie vervangt.

Waar je bij een harde schijf het lezen en schrijven cached om stroom te
besparen doe je dat bij flash om je flashdisk te sparen. Gelukkig zijn er
legio opties voor laptops ontwikkeld om dit te kunnen beinvloeden.

PS
Ik meen dat flash tegenwoordig vanuit de besturing (hardware) regelt dat
niet steeds hetzelfde bitje overschreven wordt. Dit houdt in dat
onafhankelijk van de gebruiker (pc, camera, etc.) continu schrijven op 1
plek voorkomen wordt.

Maar, zoals te verwachten, biedt linux ook filesystems die dat forceren.
(JFFS2, e.a.).

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver