[linux] Re: accenten zonder compose key

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Vr Aug 15 17:18:23 CEST 2008

On Fri, Aug 15, 2008 at 02:06:20PM +0200, Wybo Dekker wrote:
> Als je veel accenten moet typen, in een stuk Frans bijvoorbeeld, os het
> handiger om de combinatie 'a meteen een รก op te laten leveren, zonder
> eerst een compose key te gebruiken.
> Weet iemand hoe ik dat zo in kan stellen?

Welk toetsenbord heb je nu ingesteld? US?

Onder deze link vind je wat uitleg:
http://www.linux.com/feature/51644

Voor het typen van diacritische symbolen heb je dus nodig een keyboardmap
met deadkeys, een internationale karakterset (bijvoorbeeld utf-8) en
goed ingestelde text-terminals en X (xmodmap).

De meeste distributies hebben een vrij goede defaultinstelling, maar
dan moet je tijdens (of na) de installatie wel kiezen voor een keyboard
met international character set of deadkeys.

Kortom:
Lees bovenstaande pagina eens snel door en lees dan de installatie-
handleiding van je eigen distributie nog eens door. Vaak kun je de
instelling gewoon in de distributie veranderen.

Anders meot je alles zelf uitzoeken.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver