[linux] Re: host/domainname

Zo Aug 17 23:16:31 CEST 2008

Wybo Dekker wrote:

>  >> root>uname -n
>  >> linux-rr6r.lan
>  >> root>hostname
>  >> linux-rr6r.lan
>  >> root>domainname
>  >>
>  >> Zet ik ze expliciet, dan krijg ik wat ik verwacht:
>  >>
>  >> root>hostname venus
>  >> root>domainname deil
>  >> root>uname -n
>  >> venus
>  >> root>domainname
>  >> deil
>  >> root>
> [...]

Zie RFC 2132 option 12:

3.14. Host Name Option

   This option specifies the name of the client.  The name may or may
   not be qualified with the local domain name (see section 3.17 for the
   preferred way to retrieve the domain name).  See RFC 1035 for
   character set restrictions.

   The code for this option is 12, and its minimum length is 1.

Als je dus niet zelf je hostname hebt gezet zal de DHCP server er wel
één aanwijzen. Gezien dat e.e.a. een .lan uitbreiding aan de naam heeft
maakt het zeer waarschijnlijk dat het van een DHCP server afkomt uit een
thuis routertje. Met een dergelijke header in je bericht geef je die
informatie al mee:

Ga dus maar eens een kijkje nemen bij je netwerk settings en zo. Maar
daar zal vast wel staan dat je de hostname van de DHCP server aanpakt in
plaats van zelf te zetten. (Details mogen ingevuld worden door iemand
die SuSE beter kent als je echt niet weet waar je moet rondklikken.)

Hugo.

- --
hvdkooij op vanderkooij.org               http://hugo.vanderkooij.org/
PGP/GPG? Use: http://hugo.vanderkooij.org/0x58F19981.asc