[linux] Re: host/domainname

Wybo Dekker wybo op servalys.nl
Zo Aug 17 23:42:40 CEST 2008

Hugo van der Kooij wrote:

> Zie RFC 2132 option 12:
>
> 3.14. Host Name Option
>
>    This option specifies the name of the client.  The name may or may
>    not be qualified with the local domain name (see section 3.17 for the
>    preferred way to retrieve the domain name).  See RFC 1035 for
>    character set restrictions.
>
>    The code for this option is 12, and its minimum length is 1.
>
> Als je dus niet zelf je hostname hebt gezet zal de DHCP server er wel
> één aanwijzen. Gezien dat e.e.a. een .lan uitbreiding aan de naam heeft
> maakt het zeer waarschijnlijk dat het van een DHCP server afkomt uit een
> [...]

Ik begin het te begrijpen - in de netwerk settings heb ik braaf volgens
de instructies  `Change hostname via DHCP' aangevinkt (zie bv
http://www.swerdna.net.au/linhowtonic.html). Als ik dat uitzet krijg ik
overal de ingestelde hostnames.
Waarom men dat ooit aan zou moeten/willen zetten begrijp ik niet...

--
Wybo