[linux] Re: hoe het aantal dpi te bepalen?

Wybo Dekker wybo op servalys.nl
Za Aug 23 12:35:12 CEST 2008

Hans Paijmans wrote:
> Hoe moet ik van een gegeven jpg of png het aantal dots per inch
> opvragen? Identify of file geven geen uitsluitsel...

per inch van wat?
Een jpg is een gecomprimeerde verzameling pixels=dots.
Als je dat 1 op 1 op je beeldscherm zet, met xv bijvoorbeeld, dat heeft
het de dpi daarvan. Heb je een beeldscherm met een hele hoge resolutie,
dan krijg je een heel klein plaatje en omgekeerd.

Het enige wat je in dit verband dus van een jpg kunt zeggen is het
aantal pixels, verticaal en horizontaal.

Dat neemt niet weg dat de metainformatie in de file gegevens over de
bron (scanner bv) kan bevatten.

probeer exiftool eens:

exiftool image.jpg
exiftool -s -ImageSize image.jpg