[linux] Re: klacht Smart unreadable sectors

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Dec 15 11:42:01 CET 2008

On Mon 15 Dec 2008, Daniel von Asmuth wrote:

> Het feit dat de schijf praktisch nieuw is, garandeert helaas helenmaal
> niets.
>
> Repareren - als het al mogelijk is - is altijd duurder dan een nieuwe
> schijf kopen. Harde schijven bezitten een aantal reserveblokken en

Ik denk dat Julien bedoelde die melding "repareren", itt. de hele disk
repareren.

> defekte sectoren kunnen worden uitgeschakeld. Je SCSI BIOS heeft daar

Ik denk ook dat het waarschijnlijker is dat het om een SATA disk gaat.

Vaak zal zo'n sector vervangen worden door een reserve wanneer die
opnieuw beschreven wordt; dat kan daarvoor niet omdat anders de OS bij
een read de verkeerde data zou krijgen, wat mogelijk erger is dan een IO
error krijgen.

Kans is ook groot dat de sector zelf gewoon hersteld wordt bij
overschrijven (dus niet vervangen), bv. als de fout veroorzaakt werd
door een stroomstoring terwijl de sector geschreven werd; het is dan
niet helemaal goed beschreven en dus niet leesbaar. Opnieuw schrijven
lost het dan op.

Paul