[linux] Re: Toolchain

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Di Dec 16 12:10:42 CET 2008

On Tue, Dec 02, 2008 at 08:30:50PM +0100, Ad van den Broek wrote:
> @Udo:

> x86.

Voor een toolchain voor de x86 pak je gewoon Linux-from-Scratch.

Dat is stap-voor-stap een beschrijving van het maken van een toolchain.
Ik gok dat je de hele toolchain normaal in minimaal 2x bouwt:
- 1 keer de static version met glibc
- 1 keer met de dynamisch gelinkte versie van glibc
- 1 keer met uclibc (tenminste als je weinig geheugen hebt)
- dan busybox toevoegen, strippen en overbodige files weggooien
en je hebt je eigen systeem.

LFS levert alleen aan minimaal systeem met kernel, shell en libraries.
Als je een stap mist heeft LFS een mailinglist (en veel problemen zijn
goed gedocumenteerd). Maar je kunt ook hier een vraag stellen.

Ik verwacht dat je nog wel tegen wat "cross-compile" probleempjes
aan zult lopen.

> Wellicht heb je gelijk maar bepaalde specifieke klussen
> komen slechts incidenteel voor
> en dan is mijn ervaring dat je dan beter een ervaren iemand kunt betalen
> dan zelf uren kl**ien
> en weken later nog last hebben van onhandige configuratiekeuzes.

Dat heeft dus weinig te maken met een toolchain en alles met configuratie.
Iedereen die echt gewerkt heeft met enkele distributies zou dit zo moeten
kunnen opzetten. (En dan niet GUI-based installaties als Ubuntu e.a.).

Voor zover ik heeft ervaring met BSD en Slackware hier een pre.
Want hier zijn we op het punt dat je zelf rpm's of deb's of pkg's of
whatever gaat maken om de boel te kunnen onderhouden.

Kijk anders eens of je LEAF geschikt kunt maken voor jouw doel.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver