[linux] Re: wireless

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Zo Feb 10 23:35:05 CET 2008

On Sun, Feb 10, 2008 at 09:20:40PM +0100, Wybo Dekker wrote:

> hm, daar begint het al. Firewall en inbraakdetectie staan in mijn SpeedTouch
> aan, maar ik zie, onder 10.0.0.138, nergens iets om dat uit te zetten.

Ik ga even uit van een engelstalige manual van de 780 WL
(http://www.speedtouch.nl/documents.html user guide)
Ga naar de webpage van 10.0.0.138
Selecteer "Home network" "Thuis netwerk" in het Nederlands?
Selecteer jouw WLAN
Klik op Configureren
Zoek "Wireless Access Point" en pas de "security settings" aan:
	Broadcast name -> AAN  (als alles werkt kan deze uit)
	Encryption -> Disabled (als alles werkt WPA-PSK!)
	WPA-PSK-version -> niet van toepassing (als alles werkt opnieuw
		vragen, moet iets zijn als WPA2, AES+TKIP of iets dergelijks)
Access Control List:
	voor testen Allowed (=maximum open, geen beperking voor toe te laten
	laptops)
Data encryption: disabled

Ter informatie:
Tenzij je WPA gebruikt wordt er dus niets beveiligd, alleen verborgen
(security by obscurity). "Verbergen" betekent hier dat het "minder"
wordt uitgezonden. Het duurt dus iets langer voor je het een keer
opvangt.

> Hoe kom ik erachter hoe dat bij mij staat?

De router is dan dus 10.0.0.138.
De pc is dan iets anders bijvoorbeeld 10.0.0.1.

Liefst een adres dat nog niet in gebruik is.
Als je twijfelt kies dan 10.0.0.128. Educated guess dat het correct is en
niet in gebruik.

Netmask is niet belangrijk. Het is alleen een test. Later probeer je
een adres te krijgen via DHCP, maar dat is lastig om snel aan te geven.
Met DHCP krijg je alle goede instellingen.

Doel is eerst een werkende "ping 10.0.0.138".

Een laptop heeft standaard vaak 2 netwerkkaarten.
Ifconfig zonder opties laat alle gevonden kaarten zien.
Bij dmesg zie je vaak iets als netwerkkaart gevonden, ipw2100 driver
geladen, bekend als eth1/wi0/whatever.

Bij mijn oude laptop was het simpel 2 netwerkkaarten, 100Mbit e100
en 11 Mbit IPW2100. Tenzij de eth-over-firewire een extra plek innam.
Ik verwacht iets als eth0 -> bekabeld netwerk.
eth1 -> wifi, eth2 -> wifi?

eth1 is slechts een naam, zodat je later weet welke netwerkaansluiting je
gebruikt. Betekent verder niets.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver