[linux] Re: Hardware ervaring/advies gevraagd

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Feb 18 12:53:04 CET 2008

On Sun 17 Feb 2008, Huub Reuver wrote:

> Met name voor thuisservers zou ik voor zo energiezuinig mogelijk gaan.
> Waarom 4 cores als 2 normaliter voldoen?

De meerprijs valt reuze mee, ik zou het ook doen. Komt altijd weleens
van pas. En met speedstep gedoe is zo'n 4-core ding ook redelijk zuinig
als ie niks doet.

> Waarom 1 TB geheugen in RAID?

Wat ik mij afvraag, is waarom RAID10?  RAID5 is ook snel zat (op een
supermicro systeem met intel Q6600 cpu en 4 750GB disken in linux
software raid haal ik ruim 100MB/s throughput), en je verliest minder
capaciteit en is toch veilig. Je zou een disk minder kunnen nemen voor
die 1TB.

Overigens heeft sallandautomatisering.nl nu een 1TB WD "green power"
disk voor iets van 207,- incl btw, dat ding gebruikt 7 watt actief, 4
watt idle.

> Waarom 4 GB RAM?

Waarom niet, zou ik zeggen. Kost ook geen drol, en meer RAM betekent
meer ruimte voor buffer cache waardoor je disks ook minder IO hoeven te
doen.

> Werkt het systeem ook zonder videokaart (want server?)?

Volgens mij is de gemiddelde "intel" systeem toch gewoon een
PC-compatible en zal dus een videokaart nodig hebben.

> 9 van de 10 keer wordt een super systeem neergezet en wordt de
> performance ondergraven door een goedkope switch welke geen snelheid
> doorgeeft naar de clients. En een GBit-lan lijkt leuk, maar je hele
> netwerk (en alle clients) moeten erop ingericht zijn.

Niet per se, als je 10 100Mbit clients hangt aan een server, dan kan het
wel erg zinvol zijn om een 1Gbit NIC in de server te hebben...

Paul Slootman