[linux] Re: Hardware ervaring/advies gevraagd

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Zo Feb 17 23:01:29 CET 2008

On Sun, Feb 17, 2008 at 07:36:13PM +0100, Marc Fellman wrote:

Vervelend, een topposter.

> Er komen al behoorlijk wat reacties los. Laat ik voorop stellen (en
> dat was mogelijk niet helemaal duidelijk dat dit vooral een
> thuis/privé speeltje wordt en ook geen snelheidsrecords hoeft te
> breken. Als hij sneller is dan de dual PII (2 * 333 Mhz) ben ik al
> tevreden (en dat hoeft niet zo moeilijk te zijn). Het probleem is wel
> dat ik dan gelijk flink wil kunnen experimenteren. Ik heb nu een
> offerte met 4Gb, 4 * 500 Gb samsung en een 4 core intel (Q6600?) voor
> ongeveer 1000 euro compleet. Tja moederbord ASUS met grafischekaart
> [...]

Met name voor thuisservers zou ik voor zo energiezuinig mogelijk gaan.
Waarom 4 cores als 2 normaliter voldoen?
Waarom 1 TB geheugen in RAID?
Waarom 4 GB RAM?
Werkt het systeem ook zonder videokaart (want server?)?
Zit er een goede netwerkkaart onboard?

De enige reden om sneller te willen is de extra rem in de vorm van
Xen, naar zelfs dan zul je aan een instapmodel waarschijnlijk genoeg
hebben. Mits Vanderbilt (Intel) of Pacifica (AMD) ondersteund worden.

9 van de 10 keer wordt een super systeem neergezet en wordt de
performance ondergraven door een goedkope switch welke geen snelheid
doorgeeft naar de clients. En een GBit-lan lijkt leuk, maar je hele
netwerk (en alle clients) moeten erop ingericht zijn.

BTW, voor Xen zou ik zondermeer 64 bit aanraden, omdat de 64-bit
implementatie eenvoudiger is (de meeste ondersteunde 64 bit hardware
heeft hardware ondersteuning). Mocht je dan ooit nog eens iets
aan security willen gaan doen loop je minder snel vast.

Ik verwacht dat energiebeheer beter geimplementeerd is op intel
processoren.

Grsecurity is vooralsnog alleen geport naar enkele versies van Xen
voor x86_64. Voor SELinux en RBACL verwacht ik iets vergelijkbaars.

En een router/firewall zou ik alleen al vanwege de mogelijkheid van
een tcpdump op een fysiek gescheiden pc willen hebben. En natuurlijk
voor de (kleine) kans dat men vanuit DomU bij Dom0 kan komen.
Maar misschien ben ik daarin te ouderwets.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver