[linux] Re: RAID 1

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Zo Feb 24 12:41:46 CET 2008

On Sun, 24 Feb 2008, Robert W Best wrote:

> [...]

Kan je dit nog toelichten? Welke MBR kon je niet beschrijven, van je
eerste HD of van de derde? Heb je foutmeldingen?

>Hoe krijg ik een boot menu bij opstarten?

In principe heb je verschillende opties voor zo'n dual boot systeem.
Elke optie heeft een zeker risco dat je hele systeem, of een van de
geïnstalleerde operating systems, niet meer gestart kan worden als je
iets fout doet, want je bent de allereerste stappen in het boot proces
aan het veranderen. Het zal zelden of nooit voorkomen dat je iets
onherstelbaar fout doet, maar altijd zal je echt moeten weten wat je
aan het doen bent om gemaakte fouten te kunnen herstellen.

Regel 1 is dan ook dat je zorgt voor een goede backup van alle data
die je wenst te behouden als er iets echt mis gaat. Ja, ik weet het;
natuurlijk is je bestaande backup, die je toch al regelmatig maakt,
voldoende. Nee, RAID 1 (mirror) is onvoldoende als backup; we gaan
met de MBR van alle raid schijven knoeien met een zeker risco dat
ze allemaal onbruikbaar worden.
Genoeg gewaarschuwd, tijd voor de boot opties.

Je eerste optie is om linux toe te voegen aan je XP boot menu. Dat
XP boot menu staat in c:\boot.ini. Ik denk dat dit je meest veilige
optie is als het gaat om het risco van het verzieken van je hele
system. Maar in de twaalf jaar dat ik dual boot systemen heb
geconfigureerd heb ik nog nooit gekozen voor windows als primaire
boot manager. Ik kan hier dus niet uit ervaring spreken. Eventjes
zoeken met google moet je echter alle informatie leveren die je
nodig hebt. Uit wat ik hier over gelezen heb begreep ik dat je een
copie van de MBR van, in jouw geval, disk 3 op je windows filesystem
moet plaatsen en dat je een referentie moet maken naar die copie
in c:\boot.ini. Een vereiste hiervoor is dat GRUB (of een andere
boot loader) correct is geïnstalleerd in de MBR van disk 3 _voor_
je de copie van de MBR maakt.

Je tweede optie is om GRUB te installeren in de MBR van je boot
disk. In jouw geval zou dat de MBR van je RAID systeem zijn.
GRUB kan dan naast Linux ook Windows XP lanceren.
Met SuSE heb ik geen ervaring, maar ik zou verwachten dat dit de
default optie in SuSE zou zijn. Als dat fout ging/gaat dan komt dat
mogelijk doordat SuSE niet overweg kam met je RAID systeem.
Zonder 'hands on' ervaring kan ik hier verder niets zinnigs over
zeggen, behalve dat je _erg_ voorzichtig moet zijn als je hier besluit
om af te wijken van de default installatie opties.

Je derde optie is om te gaan schuiven met je HD's. Als alle drie de
disks van hetzelfde type zijn (ATA dan wel SATA) dan zou je de linux
disk als eerste schijf kunnen monteren en GRUB installeren in de
MBR van die schijf.
Als je dit doet doe het dan _voordat_ je linux installeert. Mocht
je dit toch achteraf doen dan vereist dit aanpassingen in /etc/fstab
in je grub menu (te vinden in /boot/grub) en in de 'initrd' images
in /boot.
Als je met de schijven gaat schuiven nadat je linux hebt geïnstalleerd
dan zou ik als de linux installatie nog vervangbaar is (zonder veel
persoonlijke instellingen en data) kiezen voor een herinstallatie in
plaats van de bestaande configuratie files aan te passen.
Besef dat dit ook je RAID configuratie zal beïnvloeden.
Noteer in elk geval wat je verandert in je configuratie zodat je
altijd terug kan.

Je vierde optie is om je derde HD in de BIOS te selecteren als primaire
boot disk en GRUB te installeren op de MBR van de derde HD (als je BIOS
dit ondersteunt). Dit lijkt een vrij veilige optie maar ik heb verslagen
gezien op diverse fora die op zijn minst suggereren dat sommige BIOS'en
dan op de achtergrond met schijven gaan schuiven zoals beschreven bij
optie 3 en alsnog je hele setup door elkaar gooien.
Dus weer het advies: weet wat je veranderd hebt en zorg dat je terug
kan.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen, Nieuwegein