[linux] Re: RAID 1

Robert W Best rwbest op sapo.pt
Wo Feb 27 08:59:46 CET 2008

On Sunday 24 February 2008 11:41:46 Kees Theunissen wrote:

> Kan je dit nog toelichten? Welke MBR kon je niet beschrijven, van
> je eerste HD of van de derde? Heb je foutmeldingen?

Ik heb SuSE 10.1 KDE geïnstalleerd met default opties. SuSE heeft de
MBR niet kunnen vinden of niet veranderd ivm RAID.

Hoe kan ik te weten komen of de MBR op de 3e, dus niet op de 1e twee
HDs staat?

> In principe heb je verschillende opties voor zo'n dual boot
> systeem.
> Je eerste optie is om linux toe te voegen aan je XP boot menu. Dat
> XP boot menu staat in c:\boot.ini.
> Uit wat ik hier over gelezen heb begreep ik dat je een
> copie van de MBR van, in jouw geval, disk 3 op je windows
> filesystem moet plaatsen en dat je een referentie moet maken naar
> die copie in c:\boot.ini. Een vereiste hiervoor is dat GRUB (of een
> andere boot loader) correct is geïnstalleerd in de MBR van disk 3
> _voor_ je de copie van de MBR maakt.

Lijkt me nogal moeilijk. Ik verander zo weinig mogelijk in de Windows
setup. (Het is mijn systeem niet.)

> Je tweede optie is om GRUB te installeren in de MBR van je boot
> disk. In jouw geval zou dat de MBR van je RAID systeem zijn.
> GRUB kan dan naast Linux ook Windows XP lanceren.
> Met SuSE heb ik geen ervaring, maar ik zou verwachten dat dit de
> default optie in SuSE zou zijn. Als dat fout ging/gaat dan komt dat
> mogelijk doordat SuSE niet overweg kam met je RAID systeem.

Ik ga SuSE 10.1 vervangen door 10.3. Voordat ik probeer de MBR op de
3e HD (aangenomen dat ie daar staat) aan te passen wil ik wel weten
hoe dat weer ongedaan gemaakt kan worden als Windows niet meer boot.

> Je derde optie is om te gaan schuiven met je HD's. Als alle drie de
> disks van hetzelfde type zijn (ATA dan wel SATA) dan zou je de
> linux disk als eerste schijf kunnen monteren en GRUB installeren in
> de MBR van die schijf.

Het zijn 3 gelijke 160 GB HDs. Maar ik verander de montage liever
niet.

> Je vierde optie is om je derde HD in de BIOS te selecteren als
> primaire boot disk en GRUB te installeren op de MBR van de derde HD
> (als je BIOS dit ondersteunt).

Dat zal ik bekijken in de BIOS. Als het zo ingesteld is het ook
duidelijk waar de MBR staat.

Ik ga ook proberen een boot CD te maken volgens de openSUSE
documentatie (section 13.5).
Op mijn eigen computer, zonder RAID, werkt dat goed.
Maar dan moet op het systeem met RAID, om ook Windows te kunnen
booten, in menu.lst

title Windows XP
    chainloader (hd0,0)+1

hd0,0 veranderd worden in hd1,0 of hd2,0 ?

Wordt vervolgd.
Robert
--
http://rwbest.no.sapo.pt/