[linux] Re: Foto CD probleem bij Zutphen

Gijs Hillenius gijs op hillenius.net
Zo Jan 13 18:42:28 CET 2008

On 13 Jan 2008, Robert W. Best wrote:

> Dat wil ik wel eens leren - geen idee wat SSH is.

o jeemig! En ik vermoed dat je vanweg haar firewall meteen moet
beginnen met een reverse ssh tunnel, ook nog eens. Moet je je zus
vragen een en ander in een terminal in te tiepen...

zij tiept in
ssh -R 2048:localhost:22
gebruikersnaam op server.waar.jij.alles.mag.met.ssh

en dan kan jij er op diezelfde server bij als je daar ssh
gebruikersnaam op localhost -p 2048 . (dacht ik, garantie tot aan de deur).

maar, als je haar toch met de command line laat rommelen.... laat haar
dan meteen even kijken waar de cd is verbonden je weet wel: geef
achter de "~$" dit commando "mount" (enter), zoek de regel met
/dev/cdrom, waarschijnlijk verwijst ie naar /media/cdrom0 doe dan ls
/media/cdrom0 en zie of er hoegenaamd iets op die cd staat.

--
mathematician, n.:
	Some one who believes imaginary things appear right before your _i's.