[linux] Re: Remedie te bedenken voor niet gevonden maar wel beetje aanwezige lib?

Ma Jul 14 22:31:50 CEST 2008

On Mon, Jul 14, 2008 at 04:29:11PM +0200, Julien Michielsen wrote:
> Bij een poging een ImageMagick rpm (ImageMagick-6.3.0.0-16.2.i586.rpm)
> te installeren krijg ik de foutmelding "package
> ImageMagick-6.3.0.0-16.2.i586.rpm could not be installed. Failed depen-
> dencies: libjasper-1.701.so.1 is needed by ImageM*..  Dit tot mijn ver-
> wondering, want ik heb libjasper-1.900.1-98.1 ge-installeerd, en daarin
> zit /usr/lib/libjasper-1.701.so.1, die echter (vanuit de rpm) een
> symlink is
> (lrwxrwxrwx 1 root root 18 Jul 14 09:38 /usr/lib/libjasper-1.701.so.1 ->
> libjasper.so.1.0.0)
> [...]

U haalt wellicht twee dingen door elkaar: wat Linux wil en wat RPM wil.
De symlink is de manier om Linux te doen geloven dat u de betreffende
versie van libjasper hebt. RPM is een domme database van pakketnamen en
versienummers. Het gemakkenlijkst in zo'n geval is om RPM de dependency
te laten negeren (--nodeps). Mocht het dan toch niet werken kunt u
altijd nog de ImageMagick RPM weer verwijderen.

Suc6,

Daniel

--
			OUR GREEN POLICY
In order to discourage readers from printing e-mail and contributing to the