[linux] Re: headless

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Zo Jun 1 20:43:41 CEST 2008

Op 30-05-2008 om 22:47 schreef Paul de Vries:

> maar nu het kip-en-ei probleem (antwoord: de dino's kwamen uit een ei
> lang voordat de kip werd uitgevonden):

    :-)

Wie/wat heeft dan het ei gelegd waar de dino uit kwam?

> Serial-on-Lan geeft je de mogelijkheid om BIOS en console via het LAN te
> benaderen. Alle HowTo's die ik heb gevonden gaan ervan uit dat je eerst
> Linux installeert met een ipmi kernel, dan ipmitool/ipmituil of openipmi
> (ook hierover advies gevraagd) om vanuit  het systeem ipmi te
> configureren, en dan kan je er via je LAN bij.
>
> maar nergens zie ik hoe je daaraan voorafgaand je zaakjes zo regelt dat
> je op zo'n headless systeem daadwerkelijk beschikt over keyboard en video.
>
> oftewel: waar begin je?

Je bent al klaar: een headless systeem heeft GEEN video en GEEN keyboard.

> ik heb nog wel een oude pc met een serial interface, die ik met die
> storage server zou kunnen verbinden. maar wat draai je dan op die pc om
> op de juiste manier via serial te kunnen werken?
> ook heb ik nog wel wat oude videokaartjes, en usbkaartjes, kan ik er in
> ieder geval een keyboard en display aanhangen voor de initiƫle
> installatie, maar gaat dat werken?

Misschien wel, anders heb je nog wat meer voorbereiding nodig.

> ik kan de machine ook kopen/leasen met een voorgeinstalleerd os. dan is
> een symptoonbestrijding van het probleem. eigenlijk hou ik daar niet
> van, want ik weet liever zelf wat ik doe, maar ik zou et daarna kunnen
> overdoen.
>
> beste mensen: kunnen jullie me alsjeblieft helpen?

Ik denk dat ik je op weg kan helpen.

Kom a.s. zaterdagmiddag naar de NLLGG bijeenkomst, dat praat makkelijker.

Je herkent mij aan een Debian T-shirt en T-DOSE folders.

Cheers
Geert Stappers