[linux] Re: storage advies gevraagd (4)

Ma Jun 2 09:53:02 CEST 2008

On Fri, May 30, 2008 at 10:47:57PM +0200, Paul de Vries wrote:
> [...]
> op het volgende:
>
> - vervang de primaire schijven door een storage server
> - als dat na een tijdje blijkt te bevallen, doe dan hetzelfde met de
> backup schijven op nog zo'n storage server
> - op dit moment staat primair en backup naast elkaar maar ik zie in ons
> huis geen reëel alternatief, dus
> - zet cruciale data op een removable disk en geef die aan een goede
> vriend er bewaring
> - bouw een kast op zolder, plaats daarin alle apparatuur, en zet daar
> airco op (wat is de optimale temperatuur binnen die kast trouwens?)

een graadje of 20 Celsius moet kunnen.

> ik heb een offerte voor zo'n storage server (dank aan Fred) gebaseerd op
> een Intel® Entry Server Board S3200SH, dat ding heeft IPMI 2.0, en daar
> heb ik totaal geen ervaring mee, maar qua concept lijkt het op de IBM
> mainframe Service Processor voor zover ik het begrijp.

Bij Sun heet dat een Service Processor en op mijn testmachientjes is dat
een 32-bit RISC chipje dat je gewoon een Montavista Linux bash prompt
geeft .

> da's heel mooi, met sensors en power on/off/reset via LAN, joepie wat
> een luxe.
>
> Serial-on-Lan geeft je de mogelijkheid om BIOS en console via het LAN te
> benaderen. Alle HowTo's die ik heb gevonden gaan ervan uit dat je eerst
> Linux installeert met een ipmi kernel, dan ipmitool/ipmituil of openipmi
> (ook hierover advies gevraagd) om vanuit  het systeem ipmi te
> configureren, en dan kan je er via je lan bij.

Om toegang te krijgen tot de virtuele seriele poort gebruik je een
andere PC met Linux, Mac OS of Windows waarop je een SSH client
installeert. De hoofdprocessor van de te monitoren machine kan gewoon
uit staan. Daarna installeer je Solaris of Linux op de gewone manier en
optioneel installeer je iets als een OpenIpmi server. Op je
desktop/laptop heb je een IPMI client nodig om je server remote aan/uit
te kunnen zetten.

> maar nergens zie ik hoe je daaraan voorafgaand je zaakjes zo regelt dat
> je op zo'n headless systeem daadwerkelijk beschikt over keyboard en video.

Tsja, bij HP moet je extra betalen om behalve de virtuele seriele poort
ook een virtueel beeldscherm te krijgen.

Om iets aan  een virtuele seriele poort (dan wel een gewone seriele
poort) te hebben kun je in je /boot/grub/grub.conf file iets zetten als:
        kernel /boot/vmlinuz-2.6.9-42.ELsmp ro root=LABEL=/ console=tty0
console=ttyS0,9600n8
Zo krijg je de kernel messages te zien via de seriele poort.

Om via de (virtuele) seriele poort in te kunnen loggen voeg je aan de
/etc/inittab file iets toe als:
co:2345:respawn:/sbin/agetty -L ttyS0 9600 vt100

Met vriendenlijke groet,

Daniel von Asmuth

--
			OUR GREEN POLICY
In order to discourage readers from printing e-mail and contributing to the