[linux] Re: vreemd schijfgerelateerd probleem

Wo Jun 18 09:34:00 CEST 2008

On Tue, Jun 17, 2008 at 03:51:49PM +0200, Udo van den Heuvel wrote:
> [...]
> loopt de load binnen korte tijd op tot een veelvoud van het aantal CPU
> kernen.
> De %wa loopt op tot 70+%.
> Na een minuut of 1.5 zakt het e.e.a. weer naar normale waarden en is het
> systeem ook weer een stuk bruikbaarder.
> Er is als dit probleem zich voordoet niet zo snel 1 proces aan te wijzen
> als schuldige: zelfs als ik veel afsluit gebeurt het nog, ook na een
> verse boot.
> Er is geen proces met extreem hoge CPU belasting als het zich voordoet.
> Voorheen (weken terug) was het probleem er niet.

Er is geen proces dat veel CPU tijd gebruikt en toch wordt veel CPU tijd
verbruikt?? Hoeveel I/O aktiviteit vindt er plaats?

> De disks zijn 4 stuks SATA van 500G in RAID5(rest) en 1(/boot) met
> daarover dm-encryptie en LVM2. Hierop draait Fedora 9 x86_64.

Dat zou het gedrag kunnen verklaren.

> Hoe vis ik uit waardoor dit wederkerende fenomeen wordt veroorzaakt?
> En hoe zou ik het kunnen fixen?

Verdwijnt het probleem als je een lagere versie van de kernel gebruikt?

Suc6,

Daniel

--
			OUR GREEN POLICY
In order to discourage readers from printing e-mail and contributing to the