[linux] mailperikelen

Wybo Dekker wybo op servalys.nl
Vr Jun 20 13:34:57 CEST 2008

Ik loop steeds tegen twee mailprobleempjes aan (Suse 10.3 met thunderbird):

1. systeemmail (mislukt backup of zo) komt by root en wordt naar mij
doorgestuurd. Die komt dan in /var/spool/mail/wybo terecht. Maar hoe
maak ik die in thunderbird zichtbaar? Ik kan wel een link maken naar een
thunderbird folder, maar dan wordt pas zichtbaar dat er mail is als ik
daarop klik en bovendien duurt het vaak erg lang voor mail daar
uberhaupt leesbaar wordt.

2. als mijn hostname pietjepuk en mijn domainname lan is, en ik stuur zo
een mail:

    echo test |mail -s test wybodekker op xs4all.nl

dan wordt die blijkbaar verzonden met een From: wybo op pietjepuk.lan en
daarom door xs4all geweigerd omdat het geen bestaand emailadres is. Als
ik -r wybodekker op xs4all.nl meegeef lukt het wel, maar is er geen
handiger manier? Een Env-variabele?

--
Wybo