[linux] Re: mailperikelen

Vr Jun 20 14:32:10 CEST 2008

On Fri, Jun 20, 2008 at 01:34:57PM +0200, Wybo Dekker wrote:
> Ik loop steeds tegen twee mailprobleempjes aan (Suse 10.3 met thunderbird):
>
> 1. systeemmail (mislukt backup of zo) komt by root en wordt naar mij
> doorgestuurd. Die komt dan in /var/spool/mail/wybo terecht. Maar hoe
> maak ik die in thunderbird zichtbaar? Ik kan wel een link maken naar een
> thunderbird folder, maar dan wordt pas zichtbaar dat er mail is als ik
> daarop klik en bovendien duurt het vaak erg lang voor mail daar
> uberhaupt leesbaar wordt.

Als je geen gewoon e-mail programma hebt, zou je je dondervogel kunnen
opdragen de post via pop3 naar localhost af te halen.

> 2. als mijn hostname pietjepuk en mijn domainname lan is, en ik stuur zo
> een mail:
>
>     echo test |mail -s test wybodekker op xs4all.nl
>
> dan wordt die blijkbaar verzonden met een From: wybo op pietjepuk.lan en
> daarom door xs4all geweigerd omdat het geen bestaand emailadres is. Als
> ik -r wybodekker op xs4all.nl meegeef lukt het wel, maar is er geen
> handiger manier? Een Env-variabele?

De post komt kennenlijk bij de MX host van het xs4all.nl domein terecht.
De betere SMTP servers zullen controleren of de afzender een bestaand
adres is.

Als het 'mail' commando het bericht aan de lokale sendmail server
overhandigt, kun je die het domein van de afzender laten herschrijven
door in de /etc/sendmail.cf iets te zetten als:
C{M}pietjepuk.lan

Ik weet niet zo snel of je met door 'wybo' in /etc/aliases te zetten
ook de afzender kunt laten veranderen in 'wybodekker'.

Suc6,

Daniel.

--
			OUR GREEN POLICY
In order to discourage readers from printing e-mail and contributing to the