[linux] Re: netwerk sockets toeganglijk voor users

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Wo mei 7 00:22:42 CEST 2008

Op 06-05-2008 om 23:52 schreef Hugo van der Kooij:

> In de kernel is vastgelegd dat sockets < 1024 gereserveerd zijn voor root.
>
> Apache bijvoorbeeld start als root. Claimt poort 80 en start dan de
> child processen als apache (of waar je het op gezet hebt).

Ja. Nu weet ik hoe apache het oplost: toch root worden.

Is dat echter de enigste manier?

~ In de kernel is vastgelegd
~ dat sockets port nummers < 1024 gereserveerd zijn voor root.

Ja, en hoe kunnen users gebruik maken van die reservering?

Geert Stappers
die ook geholpen is met "Wat jij daar wilt, dat gaat inderdaad niet."