[linux] recoden van bestandsnamen

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Wo mei 7 16:53:56 CEST 2008

Hallo,

ik heb 2 cd's met oude Tsjechische foto's. Die wil ik kopiƫren naar 1
cd. Het kopieerprogramma klaagt echter dat het veel bestandsnamen niet
kan lezen. Ik vermoed dat die in een oost-Europese (windows ?)
characterset  staan. De foto's zijn nu allemaal gekopieerd (bijna 2000)
naar mijn harde schijf.

Voorzover ik weet stonden de foto's oorspronkelijk op 1 dvd of cd en
zijn via een dvd-recorder gekopieerd naar 2 cd's, niet omdat ze niet
pasten op 1 cd, maar omdat de gebruikte apparatuur maximaal 999 titels
kon kopiƫren.

Nu vraag ik me af of er, b.v. met recode een eenvoudige manier is om al
deze bestandnamen om te zetten in een characterset die wel herkend wordt
(b.v. UTF-8). Ik vermoed iets met find etc maar bij bestuderen van de
man-page kom ik er niet direct uit en ik weet dat hier wel een paar
find-goochelaars zitten.

Een bijkomend probleempje is nog, dat ik er nog niet achter kan komen
wat de oorspronkelijke characterset is. Ik heb met Firefox de voor de
handliggende sets geprobeerd, IBM-852 komt in de buurt maar herkent ook
niet alle characters. Windows-1250 is het niet en ISO-8859-2 ook niet.
Nog suggesties wat ik zou kunnen proberen?

Aart