[linux] Re: un-sub-scribe werkt niet

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Di mei 13 22:13:52 CEST 2008

Geert en Robert,

Geert Stappers schreef:
> <samenvatting>
>    mailinglist server van NLLGG raadpleegt sorbs.net
>    sorbs.net heeft relay2.ptmail.sapo.pt [212.55.154.22] op een zwarte
>       lijst ("blacklist") staan
>    mailinglist server NLLGG accepteert daarom geen E-mail
>       van relay2.ptmail.sapo.pt
>    sorbs.net vraagt $50 om van hun blacklist verwijderd te worden
> </samenvatting>
>

> Vraag aan de mensen van linux op lists.nllgg.nl :
>
> Wat is er aan mogelijkheden om het weer goed te krijgen?

Ten eerste: ik ben niet de beheerder, maar kan wel wat antwoorden geven:

Aangezien het niet doorkomt kan je het alleen op een directe manier
vragen. Bij deze heb ik de aanvraag doorgestuurd naar de beheerder. Op
de NLLGG website staat het volgende hierover (zie onderaan
http://www.nllgg.nl/mailinglists_inuitschrijven):

    Mocht dit niet meer mogelijk zijn dan kan een bericht worden
    gestuurd naar de mensen die de mailinglist beheren via het email
    adres: linux-admins op lists.nllgg.nl. we zullen trachten de aanvraag
    zo spoedig mogelijk af te handelen. Let wel op dat voldoende
    informatie wordt meegestuurd. Vooral bij het afmelden hebben we de
    volgende informatie nodig:

        * Van welke mailinglist men verwijderd wil worden.
        * Met welk email adres men zich heeft ingeschreven.

Sorbs vind ik overigens een oplossing die meer problemen veroorzaakt dan
voorkomt. Het feit dat ze geld vragen om van de lijst af te komen is
bekend, en veel providers doen dat niet waardoor veel mensen niet in
staat zijn om van deze lijst gebruik te maken. Op dit punt zijn xs4all
en gmail voorbeelden van een positieve uitzondering.

Wij werken overigens aan een ander mailsysteem. Na de zomer moet de
nieuwe infrastructuur er staan.

> Cheers
> Geert Stappers

Groeten,