[linux] Re: storage advies gevragd (3)

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Di mei 27 03:04:49 CEST 2008

On Mon, 26 May 2008, Paul de Vries wrote:

>een verrassende suggestie was om over te stappen op een internet storage
>provider. met allerlei gratis accounts moet hiervoor toch ook een
>zakelijke markt bestaan? ben ik meteen verlost van backup, external
>storage, energiekosten, en nog veel meer sores.

Als je praat over een alternatief voor een eigen investering van enkele
tientallen kiloeuros, wat ik uit de voorgaande discussies begrepen heb,
dan is elke referentie naar gratis accounts niet meer relevant vrees ik.

En ja er zijn ongetwijfeld aanbieders waar je tig terabyte online kunt
parkeren. Naast de prijs voor de storage moet je dan ook kijken naar
de bandbreedte van je verbinding (en dus naar de prijs van die band-
breedte). Welk deel van die data wil je regelmatig benaderen? Hoe
snel moet je dat deel dan binnen hebben? Wat is de schade als je er
eventjes niet bij kunt?

>is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Wat is ervaring? We hebben er naar gekeken en besloten het niet te doen.
Is dat ook ervaring? Als onderzoeksinstelling hebben we toegang tot
een uitgebreide nationale infrastructuur via Surfnet en SARA. Vaak is
dat gratis, en anders is het wel spotgoedkoop. Je kunt dit ook lezen
als: het is hoe dan ook toch al betaald uit (ons|het) onderzoeksbudget,
of we het gebruiken of niet.

Waar praat ik over? Qua bandbreedte is dat 1 Gigabit/seconde die we
momenteel hebben voor externe verbindingen. De totale storage behoefte
van ons instituut is op dit moment pakweg 15 terabyte. Een groot deel
daar van moet permanent beschikbaar zijn.
Met name die eis van permanente beschikbaarheid was de reden om af te
zien van opslag bij SARA, en zelf te investeren in voldoende, redundante
en hot-swapable, opslagcapaciteit.
Voor offsite backups maken we daarentegen graag gebruik van SARA.
Dagelijks gaat er pakweg 50 Gigabyte aan incrementele backups richting
de tape robots van SARA.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen, Nieuwegein