[linux] storage advies gevraagd (4)

Paul de Vries pdvsfh4 op xs4all.nl
Vr mei 30 23:45:20 CEST 2008

als ik alles wat ik tot nu toe gehoord heb bij elkaar optel dan kom ik
op het volgende:

- vervang de primaire schijven door een storage server
- als dat na een tijdje blijkt te bevallen, doe dan hetzelfde met de
backup schijven op nog zo'n storage server
- op dit moment staat primair en backup naast elkaar maar ik zie in ons
huis geen reëel alternatief, dus
- zet cruciale data op een removable disk en geef die aan een goede
vriend er bewaring
- bouw een kast op zolder, plaats daarin alle apparatuur, en zet daar
airco op (wat is de optimale temperatuur binnen die kast trouwens?)

ik heb een offerte voor zo'n storage server (dank aan Fred) gebaseerd op
een Intel® Entry Server Board S3200SH, dat ding heeft IPMI 2.0, en daar
heb ik totaal geen ervaring mee, maar qua concept lijkt het op de IBM
mainframe Service Processor voor zover ik het begrijp.

da's heel mooi, met sensors en power on/off/reset via LAN, joepie wat
een luxe.

maar nu het kip-en-ei probleem (antwoord: de dino's kwamen uit een ei
lang voordat de kip werd uitgevonden):

Serial-on-Lan geeft je de mogelijkheid om BIOS en console via het LAN te
benaderen. Alle HowTo's die ik heb gevonden gaan ervan uit dat je eerst
Linux installeert met een ipmi kernel, dan ipmitool/ipmituil of openipmi
(ook hierover advies gevraagd) om vanuit  het systeem ipmi te
configureren, en dan kan je er via je lan bij.

maar nergens zie ik hoe je daaraan voorafgaand je zaakjes zo regelt dat
je op zo'n headless systeem daadwerkelijk beschikt over keyboard en video.

oftewel: waar begin je?

ik heb nog wel een oude pc met een serial interface, die ik met die
storage server zou kunnen verbinden. maar wat draai je dan op die pc om
op de juiste manier via serial te kunnen werken?
ook heb ik nog wel wat oude videokaartjes, en usbkaartjes, kan ik er in
ieder geval een keyboard en display aanhangen voor de initiële
installatie, maar gaat dat werken?

ik kan de machine ook kopen/leasen met een voorgeinstalleerd os. dan is
een symptoonbestrijding van het probleem. eigenlijk hou ik daar niet
van, want ik weet liever zelf wat ik doe, maar ik zou et daarna kunnen
overdoen.

beste mensen: kunnen jullie me alsjeblieft helpen?

mvg paul.