[linux] Hoe koppel je onder Linux virtuele aan feitelijke bestandsnamen?

Do Nov 6 12:28:30 CET 2008

In de tijd dat ik nog werkte aan econometrische modellen ging dat op een
mainframe met IBM JCL, en dan kreeg je stuurkaarten als
//FT05F001 DD DSN=datainput DISP=OLD	     /* card-image input
//FT06F001 DD SYSOUT=A			     /* printer
//FT08F001 DD DSN=OPLOSSING.OCT08 DISP=OLD   /* database
//  EXEC PGM=VOORSPELOCT

Dit zijn stuurkaarten voor in- en output-files van een Fortran programma
op een mainframe, maar ik neem aan dat het inhoudelijk weinig verschil
zal maken wanneer dit programma op mijn Linux machine moet draaien. Het
enige verschil zou dan zijn dat de virtuele naam (hierboven de FT05F001
en idem voor de nrs 6 en 8) op een andere manier aan de output-eenheden
zullen worden gekoppeld. En dat is mijn vraag: hoe zou je deze IBM JCL
neerschrijven in bv. bash om het programma VOORSPELOCT uit te voeren, en
het te voorzien van de benodigde in- en uitvoer-units?
bvd
Julien
--
Julien Michielsen